H. Goede interne en externe communicatie
We ontwikkelen onze communicatieve vaardigheden
In 2018 heeft strategische communicatie een duidelijkere plek gekregen in onze organisatie. Dit betekent dat wij bij de start van een traject beter nadenken wie wij hierbij betrekken en hoe wij dit vormgeven. Dit gebeurt nog niet in alle gevallen even nadrukkelijk, maar we hebben zeker stappen gezet. Bij het college uitvoeringsprogramma is een interactiewijzer vastgesteld. Bij alle speerpunten uit dit programma is aangegeven wie de betrokkenen zijn, wat hun rol is en wat dit betekent voor de bestuursstijl van college en raad.
Van één- naar tweerichtingsverkeer
Bij het communiceren met inwoners gebruiken we steeds meer sociale media. In 2018 zijn we ook met Instagram gestart. Het onderzoek naar de voorkeur van inwoners voor bepaalde kanalen vindt door de brand pas in 2019 plaats. Wel is eind 2018 de website opnieuw aanbesteed, zodat in 2019 een verbeterde versie wordt geleverd. We hebben in 2018 de analyse van (sociale) media verder uitgebreid. Dit zodat deze relevante informatie beschikbaar is bij het nemen van (beleids)beslissingen. Juist in de tijd na de brand leverde dit belangrijke informatie op om de inwoners en de pers te kunnen informeren over de zaken waar zij op dat moment het meest behoefte aan hadden. Overigens was ook de interne communicatie in die fase cruciaal, juist door het ontbreken van werklocaties. Medewerkers zijn hierdoor betrokken gebleven en hebben hun werk zo goed mogelijk kunnen uitvoeren.
We communiceren helder
Klare taal is belangrijk voor een duidelijke communicatie. In 2018 zijn onze medewerkers verder opgeleid door trainingen helder en strategisch adviseren en B1-schrijven. Ook kunnen zij gebruik maken van verschillende hulpmiddelen en adviezen om hun teksten te verbeteren. Door de inzet van het lezerspanel zijn diverse brieven gericht aan grotere groepen inwoners verbeterd. Dit zijn goede eerste stappen die vragen om een breder vervolg. Het interactief gebruik van het sociaal intranet is nog onvoldoende uit de verf gekomen. Het aantal e-mails is hierdoor nog niet minder geworden.