Jaarstukken 2018

5 Bedrijfsvoering

C. Omgaan met bezwaren, klachten en informatieverzoeken

C. Omgaan met bezwaren, klachten en informatieverzoeken

Bezwaarschriften
In 2018 zijn 114 bezwaarschriften ingediend. Van deze bezwaarschriften hadden de meeste betrekking op omgevingsvergunningen (24), handhavingszaken (23) en de Participatiewet (21). We constateren dat ten opzichte van voorgaande jaren meer bezwaren zijn ingediend tegen besluiten met betrekking tot het ruimtelijke domein, waar eerst het zwaartepunt lag bij het sociaal domein.
Inclusief lopende bezwaren uit 2017 en exclusief doorgeschoven bezwaren naar 2019 zijn er in 2018 in totaal 112 bezwaarschriften behandeld. Van deze 112 bezwaarschriften zijn er na pre-mediation, extra toelichting en overleg 31 ingetrokken. Tevens zijn er 5 bezwaarschriften doorgezonden naar een ander bevoegd orgaan.
De commissie van advies voor de bezwaarschriften heeft uiteindelijk 76 bezwaarschriften behandeld. Van de 76 bezwaarschriften heeft de commissie in 12 gevallen geadviseerd om het bezwaar niet-ontvankelijk te verklaren. De commissie heeft verder in 1/3 deel van de inhoudelijk behandelde bezwaarschriften geadviseerd om de bezwaarschriften (deels) gegrond te verklaren.
In het grootste deel van de bezwaren luidde het advies derhalve ongegrond. Bij de besluitvorming heeft het college in een aantal gevallen en om verschillende redenen besloten het advies van de commissie niet over te nemen.
De gemiddelde doorlooptijd van de bezwaren waar een besluit op is genomen is 14,80 weken. Dit is iets langer dan het voorgaande jaar. Met name het besluitvormingsproces na advisering door de commissie duurde wat langer. Dit heeft onder andere te maken met de toenemende complexiteit van de dossiers.

Omschrijving

Aantal 2018

Bezwaarschriften binnengekomen in 2018

114

Bezwaarschriften behandeld in 2018

112 (inclusief 17 uit 2017)

Bezwaarschriften doorgeschoven naar 2019

19

Ingetrokken / onbevoegd

31 / 5

Advies commissie

Beslissing op
bezwaar

Niet-ontvankelijk

12

11

(Deels) gegrond

22

12

Ongegrond

40

38

Proceskosten

2

1

Besluitvorming op 8-2-2019 nog onbekend

14

Activiteit

Meetbaar resultaat

Werkelijk
 2018

Raming
 2018

Behandelen bezwaarschriften

Afhandeling van de ontvangen bezwaarschriften binnen de gestelde 12 wekentermijn

48%

30%

Afhandeling van de ontvangen bezwaarschriften binnen de gestelde 18 wekentermijn (na verdaging)

81%

85%

Klachten
In 2018 zijn bij het college 39 klachten ingediend over het handelen van medewerkers of bestuurders van de gemeente. Het grootste aantal klachten had betrekking op de teams werkzaam in Openbare Ruimte (ORV) en Sociaal Domein (TSD). De aard van de klachten heeft relatief vaak betrekking op het uitblijven van een reactie van de gemeente. Ook de wijze van bejegening wordt vaker genoemd. De klachten zijn bijna allemaal via de informele fase opgelost, oftewel door de teammanager of coördinator.

Van de 39 klachten zijn er 3 doorgezonden naar een ander bevoegd orgaan en zijn er 3 ingetrokken. In 2 gevallen is de klacht formeel afgehandeld en 1 in geval is nog onbekend hoe de klachtafhandeling is afgelopen. Over het geheel genomen zijn van de 33 in behandeling genomen klachten er 30 informeel afgehandeld en dus niet voorgelegd aan de onafhankelijke klachtadviescommissie. Dit betekent dat bijna 91% informeel wordt opgelost. In de 2 gevallen waarbij de klacht in de formele fase is voorgelegd aan de onafhankelijke klachtadviescommissie heeft de commissie 1 keer geadviseerd om ‘gegrond’ te verklaren en 1 keer luidde het advies ‘ongegrond’. Beide adviezen zijn door het college overgenomen.  

Activiteit

Klachten

Meetbaar resultaat

Werkelijk 2018

Raming 2018

Percentage klachten dat informeel wordt opgelost

91%

> 85%

Informatieverzoeken
De Wet openbaarheid schrijft voor dat Wob-verzoeken dienen te worden afgehandeld binnen een  termijn van 4 weken, een termijn die wel nog met 4 weken kan worden verdaagd. Streven is de Wob-verzoeken zoveel mogelijk binnen de termijn van 4 weken af te handelen. Er zijn in 2018 19 Wob-verzoeken ingediend, waarvan er 1 is gesplitst in 2 verzoeken, wat het totaal op 20 bracht. In 4 gevallen bleek later dat het toch geen Wob-verzoek was. Dan resteren er 16 Wob-verzoeken ter afhandeling. Van deze Wob-verzoeken is er 1 later ingetrokken en is er ook 1 doorgezonden naar een ander bevoegd orgaan. In 1 geval is er nog geen (deel) besluit genomen op het verzoek. Ter vergelijking: in 2017 zijn er 29 Wob-verzoeken ingediend, waarop na onder meer intrekking of doorzending, in 23 gevallen een besluit is genomen.
Van de 13 behandelde Wob-verzoeken is in iets minder dan de helft van de gevallen het besluit binnen 4 weken genomen. De gemiddelde doorlooptijd van deze Wob-verzoeken is echter 3,9 weken, waardoor je kunt stellen dat over het geheel gezien de afhandelingstermijn van de afgehandelde Wob-verzoeken binnen de 4 weken ligt. De afhandeling van de Wob-verzoeken blijft maatwerk, waarbij de ene keer relatief eenvoudig documenten kunnen worden overgelegd en in het andere geval veel documenten moeten worden verzameld, gescreend en waar nodig worden geanonimiseerd, wat erg tijdrovend is.

Activiteit

Wob-verzoeken

Meetbaar resultaat

Werkelijk 2018

Raming 2018

Percentage Wob-verzoeken dat binnen de 4 wekentermijn wordt afgehandeld

46%

> 85%

Percentage Wob-verzoeken dat binnen de 8 wekentermijn wordt afgehandeld
(na verdaging)

92%

Wet dwangsom
Wanneer de gemeente te laat is bij onder meer een beslissing op aanvraag of een beslissing op bezwaar dan kan de gemeente in gebreke worden gesteld. Dat gebeurt maar zelden en meestal kan dan binnen de wettelijke termijn van twee weken nog een besluit worden genomen. Wij hebben in 2018 drie keer een dwangsom uitbetaald. Dit betrof in één geval de overschrijding van de termijn voor een beslissing op bezwaar. Verder is één keer niet tijdig beslist op een verzoek en in is één keer niet tijdig gehoor gegeven aan een termijn van de rechtbank.