Jaarstukken 2018

1. Deelname aan de samenleving

Vluchtelingen en statushouders

Vluchtelingen en statushouders

In april 2017 hebben we de ‘Speerpuntennotie Statushouders 2017/2018’ vastgesteld. De vier speerpunten uit deze notitie zijn:

  • leren van de Nederlandse taal, met nadruk op ‘spreken’;
  • bemiddelen naar werk;
  • trauma-verwerking;
  • opvoedondersteuning aan kwetsbare gezinnen, vooral gericht op gezondheid en onderwijs.

In 2018 zijn we verder aan de slag gegaan met deze speerpunten. We werken hierbij samen met onze partners zoals VluchtelingenWerk Oost Nederland, Stichting Welzijn Lingewaard, het UAF, het COA, Divosa, De Bibliotheek Gelderland Zuid, de GGD en het Werkgevers Service Punt (WSP).

We hebben zestien zogenoemde ‘taalmaatjes’ geworven en ingezet om de spreekvaardigheid bij statushouders te vergroten. Via de basisscholen zijn gezinnen gekoppeld aan zogenoemde ‘oudermaatjes’ om de integratie en het aangaan van vriendschappen te bevorderen. Gezinnen krijgen thuis hulp van ‘voorleesouders’ die samen met de natuurlijke ouder(s) voorlezen. Via bemiddeling door het WSP en de eigen jobhunter hebben zeven personen een werkplek gevonden. Om meer tijd en ruimte te bieden voor een goede traumaverwerking, hebben we het maatschappelijk begeleidingstraject door Vluchtelingenwerk structureel uitgebreid naar tien maanden. Daarnaast zijn er vier trainingen gegeven met de thema’s: ‘omgangsvormen’, ‘relaties’, ‘gezondheid’ en ‘opvoeden’.

Vanaf september 2018 werkten we, met scholen en kinderopvanginstellingen, samen met de Stichting PAS voor de ondersteuning van jonge statushouders/neveninstromers in onze gemeente. PAS heeft o.a. een cursusaanbod voor leerkrachten en pedagogisch medewerkers over intercultureel communiceren en lesgeven aan getraumatiseerde leerlingen. Ook biedt PAS informatie aan ouders over het Nederlandse schoolsysteem en kan men er terecht voor vragen en advies.