8.1.2 Veilige woon- en leefomgeving
Iedereen (bewoners, ondernemers en organisaties) voelt zich verantwoordelijk voor zijn of haar bijdrage aan de veiligheid
We hebben nog geen volledig sluitende aanpak voor verwarde personen. Voor een deel zijn we hierbij afhankelijk van de regionale afspraken die de VGGM maakt (o.a. over vervoer en beoordeling). Het schakelteam, bestaande uit meerdere externe partijen, is nog niet operationeel.
We weten tijdens welke evenementen meldingen en incidenten plaatsvinden. Tijdens het structurele evenementenoverleg hebben we bepaald of aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn. In 2018 waren organisatoren van grotere evenementen uitgenodigd voor een Table-Top oefening. Tijdens deze oefening hebben we een evenement fictief laten escaleren. Daarna hebben we gezamenlijk bepaald of de vergunningen en plannen aan de veiligheidseisen voldeden.
Met alle betrokken partners hebben we een integraal ondermijningsbeeld opgesteld. Daarmee krijgen we meer inzicht in de onzichtbare criminaliteit. We hebben verschillende integrale controles uitgevoerd op bedrijventerreinen. Ook hebben we meerdere panden gesloten na het aantreffen van hennepkwekerijen.
We hebben meerdere verkeerscontroles gehouden in o.a. woonwijken en op de dijk. Bij de keuze van de locaties spelen we in op verzoeken van bewoners. De controles richten we op bijv. geslotenverklaringen, brom- en snorfietsen, overtreden maximum snelheid, afleiding en (fiets)verlichting.
Gezamenlijk met gemeente Overbetuwe en politie hebben we eind 2018 (de donkere dagen periode) een voorlichtingscampagne (Barry Buit campagne) gehouden. We hebben voorlichtingsbrieven verstuurd naar aanleiding van recente woninginbraken. Ook hebben we aandacht gevraagd voor o.a. het vervoeren van inbrekerswerktuigen.
Met een ANPR-camera (automatische kentekenherkenning) hebben we handhavingsacties gehouden. In samenwerking tussen politie en BOA’s is tweemaal een controle over het Digitaal Opkopers Register uitgevoerd.
We hebben een groepsscan uitgevoerd om jeugdoverlast tegen te gaan. De samenstelling van de groep wordt daardoor zichtbaar. Partners uit het jeugdgroepenoverleg grijpen dan in op individueel-/groepsniveau of locatie.
Prestaties | |||
---|---|---|---|
Naam verplichte indicator | Meetbaar resultaat | Werkelijk resultaat 2018 | Verwacht resultaat 2018 |
Winkeldiefstallen | Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners | 0,5 | * |
Geweldsmisdrijven | Het aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners | 2,3 | 2,4 |
Diefstallen uit woning | Het aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners | 1,6 | 2,6 |
Verwijzing naar Halt | Het aantal verwijzingen naar Halt per 1.000 inwoners in de leeftijd van 12-17 jaar | **) | 14 |
Harde Kern Jongeren | Het aantal harde kern jongeren, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 12-24 jaar | **) | 1,5 |
* Gegevens niet landelijk beschikbaar.
**) Geen informatie beschikbaar op waarstaatjegemeente.nl. Het laatst bekende cijfer verwijzing naar Halt is 49. Dit is het cijfer uit 2017.