Jaarstukken 2018

1. Deelname aan de samenleving

Verbonden partijen

Verbonden partijen

Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM) – Publieke Gezondheid

Voortgang

Heeft de VP haar aandeel in de programmabegroting gerealiseerd?

Ja. Het gezamenlijk uitvoeren van de publieke gezondheidstaken.

Heeft zij dit binnen de financiële kaders gedaan?

Ja

Heeft de VP haar eigen doelstellingen in 2018 gerealiseerd?

Ja

Heeft de VP haar doelstellingen binnen haar eigen financiële kaders gerealiseerd?

Ja, er is een positief jaarrekening saldo dat volgens de concept-jaarrekening VGGM gedeeltelijk wordt teruggestort naar de gemeenten en gedeeltelijk wordt ingezet voor inhoudelijke doelen in 2019.

Ontwikkelingen

Welke relevante ontwikkelingen hebben zich in 2018 voorgedaan?

In 2018 hebben binnen de reguliere taken o.a. de volgende zaken extra aandacht gekregen.

Publieke Gezondheid:
- Voorbereiding en communicatie m.b.t. de integrale benadering van milieu en gezondheid in de Omgevingswet. Hierbij staan gezondheidsbescherming via milieumaatregelen en gezondheidsbevordering via een gezonde inrichting centraal. Bij gemeenten roept de invoering van de Omgevingswet extra vragen op over de relatie tussen leefomgeving en gezondheid. De VGGM komt tegemoet  aan deze toenemende vraag.
- extra maatregelen m.b.t. infectieziektenbestrijding/extra vaccinatie kinkhoest in Barneveld
- extra aandacht voor antibiotica resistentie; netwerksamenwerking met thuiszorg, zorginstellingen en zorgprofessionals.
- extra aandacht voor dalende vaccinatiegraad
- eerste ronde massavaccinatie Meningokokken (veertien jarigen)
- soa-vindpercentage stijgt; voorbereiding invoering landelijke PrEP-zorg
- enkele projecten en pilots m.b.t. personen met verward gedrag, o.a. de pilot ketenbreed Meld- en Adviespunt.

Jeugdgezondheidszorg
Organisatorisch:
- multidisciplinaire JGZ teams 0-18 jr. verder doorgevoerd
- efficiency bedrijfsvoering w.o. integratie alle digitale dossiers JGZ 0-18
- flexibilisering JGZ aanbod (meer inspraak ouders in de contactmomenten naar vorm, aantal/moment en locatie via ouderportal Mijn Kinddossier)
- evaluatie van de taakherschikking jeugdarts en jeugdverpleegkundige.

Inhoudelijke taken:
- start programma Voorzorg
- start Stevig Ouderschap prenataal
- invoering vaccinatieconsult

Wat heeft dit voor (financiële) gevolgen in 2018 gehad?

De concept-jaarrekening VGGM 2018 kent een positief saldo. Dit wordt gedeeltelijk teruggestort naar de gemeenten en gedeeltelijk ingezet voor inhoudelijke doelen in 2019.

Heeft dit (financiële) gevolgen voor de toekomst?

De besparing op de JGZ is gedeeltelijk structureel. Binnen de afgesproken bekostigingssystematiek voor de komende jaren 2019-2020 levert dit een financieel voordeel voor Lingewaard op aangezien het kindaantal 0-18 jr. daalt.
Het voordeel wordt overigens grotendeels opgeheven door indexering/loon- prijsstijging.
Na 2020 is het benodigd budget (mede) afhankelijk van de opnieuw regionaal te bespreken bekostigingssystematiek.

GR Werkvoorziening Midden Gelderland ‘Presikhaaf Bedrijven’

Voortgang

Heeft de VP haar aandeel in de programmabegroting gerealiseerd?

Ja. Het werkgeverschap van de  Sociale Werkvoorziening (Zie ook onder ‘Ontwikkelingen’).
De regiogemeenten onder welke ook Lingewaard hebben Scalabor per 2018 aangewezen als uitvoerder van de Sociale Werkvoorziening. Alle SW-ers zijn daar gedetacheerd en de bedrijfsactiviteiten (inclusief regulier personeel, activa enz.) zijn mee overgedragen. Het formele werkgeverschap (het personeelsbeheer en de salarisbetalingen) zijn bij Presikhaaf achter gebleven. Een en ander is correct uitgevoerd.

Heeft zij dit binnen de financiële kaders gedaan?

Ja

Heeft de VP haar eigen doelstellingen in 2018 gerealiseerd?

Ja

Heeft de VP haar doelstellingen binnen haar eigen financiële kaders gerealiseerd?

Ja

Ontwikkelingen

Welke relevante ontwikkelingen hebben zich in 2018 voorgedaan?

Per 1 januari 2018 zijn alle bedrijfsactiviteiten (inclusief regulier personeel, activa enz.) overgedragen aan het Arnhemse Werkbedrijf Scalabor BV. In het jaar 2018 is de overdracht van het formele werkgeverschap inclusief salarisbetalingen per 1 januari 2019 naar de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR)
voorbereid.

Wat heeft dit voor (financiële) gevolgen in 2018 gehad?

Dit heeft tot frictiekosten geleid, die overigens vooraf waren voorzien en derhalve begroot.

Heeft dit (financiële) gevolgen voor de toekomst?

Wat in 2018 resteert is het formele werkgeverschap (inclusief salariskosten) voor de SW-ers.

Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) Sociaal Domein Gelderland Centraal

Voortgang

Heeft de VP haar aandeel in de programmabegroting gerealiseerd?

Ja. Uitvoering in regionaal verband van allerlei taken binnen het brede Sociaal Domein. In 2018 heeft de MGR dat gedaan in de vorm van een drietal modules: Inkoop van Zorg (m.n. Jeugd en Wmo), Onderwijszaken en Werkgeversdienstverlening. Een en ander is in 2018 overeenkomstig de opdracht gebeurd.
Het gaat uitdrukkelijk om taken die gezamenlijk efficiënter en voordeliger kunnen worden uitgevoerd. De ontwikkeling van en de verantwoordelijkheid voor beleid op al deze gebieden blijft bij de individuele gemeenten.

Heeft zij dit binnen de financiële kaders gedaan?

Ja

Heeft de VP haar eigen doelstellingen in 2018 gerealiseerd?

Ja

Heeft de VP haar doelstellingen binnen haar eigen financiële kaders gerealiseerd?

Ja

Ontwikkelingen

Welke relevante ontwikkelingen hebben zich in 2018 voorgedaan?

De MGR SDGC is per 1 januari 2018 uitgebreid met twee nieuwe modules: Werkgeversservicepunt (WSP) en Onderwijszaken (w.o. Leerlingzaken, RBL).
Bovendien heeft de MGR in 2018 de komst vanuit de GR Werkvoorziening Midden Gelderland ‘Presikhaaf Bedrijven’)
voorbereid van een nieuwe module Werkgeverschap Sociale Werkvoorziening per 2019.

Wat heeft dit voor (financiële) gevolgen in 2018 gehad?

De begroting 2018 is tussentijds gewijzigd in verband met de uitbreiding van taken door de toevoeging van de twee nieuwe modules.

Heeft dit (financiële) gevolgen voor de toekomst?

De omvang van de organisatie en daarmee ook die van de begroting neemt daardoor toe. Een en ander sluit wel aan bij onze gemeentelijke jaarstukken van 2018.

BVO DRAN (doelgroepenvervoer regio Arnhem/Nijmegen)

Voortgang

Heeft de VP haar aandeel in de programmabegroting gerealiseerd?

Ja, het regelen van het doelgroepenvervoer voor inwoners van de gemeente.

Heeft zij dit binnen de financiële kaders gedaan?

Nee, er waren in 2018 extra middelen nodig. De kosten bleken hoger te liggen dan geraamd.

Heeft de VP haar eigen doelstellingen in 2018 gerealiseerd?

Ja, zie eerste antwoord.

Heeft de VP haar doelstellingen binnen haar eigen financiële kaders gerealiseerd?

Nee, zie tweede antwoord.

Ontwikkelingen

Welke relevante ontwikkelingen hebben zich in 2018 voorgedaan?

Vanwege de oplopende kosten is in 2018 door de BVO een aantal maatregelen opgesteld. Eén van die maatregelen houdt een systeemwijziging in: geen regiecentrale meer en aanbesteden in aparte percelen.

Wat heeft dit voor (financiële) gevolgen in 2018 gehad?

Nog geen duidelijke resultaten: de werking van een aantal maatregelen wordt wellicht zichtbaar in 2019, terwijl de aanbesteding ziet op nieuwe contracten vanaf 2020.

Heeft dit (financiële) gevolgen voor de toekomst?

Ja, er wordt meer gekoerst op de werkelijke kosten per gemeente. Zo worden niet alle kosten meer opgeteld en vervolgens via een verdeelsleutel over de deelnemende gemeenten verdeeld, maar worden de kosten toegerekend aan een perceel. Die kosten kunnen per perceel verschillen. Lingewaard betaalt dan de werkelijke kosten in de percelen waarin deelgenomen wordt, naast de algemene kosten zoals die voor de vervoersorganisatie zelf (contractbeheer, overhead et cetera). Zoals gezegd gaat dit pas in na de aanbestedingen: augustus 2020.
Wel dient vooralsnog rekening gehouden met stijgende uitgaven door stijgende kosten en toenemend gebruik (volume neemt toe).