Jaarstukken 2018

2. Bereikbaarheid en mobiliteit

2.2.1 Veiligheid wegen en fietspaden

2.2.1 Veiligheid wegen en fietspaden

Na het opheffen van het motorverbod op onze dijkwegen zijn medio 2018 alle dijkwegen (tussen Huissen en Bemmel) onderdeel geworden van een 60 km/uur-zone.

In 2018 zijn diverse infrastructurele projecten opgestart en/of civieltechnisch nader voorbereid, zodat deze projecten in 2019 of 2020 kunnen worden uitgevoerd:

  • Herinrichting Loostraat (tussen Plaza en Nielant) te Huissen;
  • De aanpak van de fietsoversteken van het RijnWaalpad op de Ressensestraat;
  • De aanpak van de bochten van de Karstraat (t.h.v. de Nieuwe diep en het Zandsevoetpad);
  • De aanpak van het kruispunt Karstraat-Zandsedwarsstraat;
  • De aanpak van het kruispunt Nielant-Wagenweg;
  • Het plaatsen van snelheidsdisplays.

De indicatoren 'Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een fietser' en 'Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig' komen te vervallen. Na wijzigingen in het beleid van de bronhouder kunnen er niet langer voldoende updates beschikbaar worden gesteld voor deze indicatoren. Hierdoor zijn deze indicatoren niet meer duurzaam.

Op alle dijkwegen geldt nu een maximum snelheid van 60 km/uur. Herinrichting van het wegprofiel is nog niet overal gerealiseerd. Aanpassingen worden afgestemd op de planning van de dijkversterking die in de komende jaren plaatsvindt.

Prestaties

Niet-verplichte indicator

Meetbaar resultaat

Werkelijk resultaat 2018

Verwacht resultaat 2018

60 km-inrichting op dijkwegen

Lengte dijkweg waar toegestane snelheid is verlaagd

10,5

10,5