Wijzigingen t.o.v. programmabegroting 2019
Ten opzichte van de programmabegroting 2019 zijn er een aantal veranderingen in de risico’s met een risicoscore van 15 of hoger zichtbaar. Zie hiervoor de beschrijving in de vorige paragraaf.
Een belangrijke positieve ontwikkeling ten opzichte van de programmabegroting is dat het risico van de deprogrammering van de bedrijventerreinen is komen te vervallen. Het risico van € 7.500.000 is teruggebracht naar € 0. Door de positieve ontwikkelingen ten aanzien van de verkoop van gronden is de geprognotiseerde boekwaarde dusdanig lager, dat deze volledig gecompenseerd wordt door de reeds getroffen verliesvoorziening van € 3.922.000 bij de jaarrekening 2017 en te treffen extra voorzieningen bij de jaarrekening 2018 van € 1.122.800.
Het risico op imagoschade is ook komen te vervallen. De media aandacht voor de gemeente is na de gebeurtenissen in 2018 weer op een relatief normaal niveau. Ook is het risico van de te betalen vennootschapsbelastingplicht bij het grondbedrijf komen te vervallen.
De risico’s ten aanzien voor de dekking van mogelijke schadeclaims en de btw-vrijstelling voor sportaccommodaties zijn nieuw ten opzichte van de programmabegroting 2019.
De kans bestaat dat de gemeente in geschillen met derden te maken krijgt met schadeclaims. Ter mogelijke dekking hiervan wordt daarop een bedrag opgenomen in de benodigde weerstandscapaciteit.
De btw-vrijstelling is verruimd per 1 januari 2019. Dit heeft mogelijk gevolgen voor de gemeentelijke kosten van het gelegenheid geven tot sport. Gemeenten hoeven geen btw af te dragen over de inkomsten op dit gebied, maar kunnen ook de btw op de kosten niet meer verrekenen op de aangifte omzetbelasting. Omdat het aandeel te verrekenen btw vele malen groter is dan de af te dragen btw werkt deze wijziging in principe nadelig door op de gemeentelijke begroting. De Rijksoverheid heeft een compensatieregeling (Specifieke Uitkering Sport) ingesteld om gemeenten tegemoet te komen. De verwachting is dat het beschikbare budget niet toereikend zal zijn om alle gemeenten volledig te compenseren voor het ontstane nadeel.
De gemeente loopt bij beëindiging van een (tijdelijk) dienstverband meer risico. Door wijzigingen in de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) en Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) wordt de gemeente verplicht transitiekosten te betalen bij de beëindiging van de aanstelling, bovenop de WW-kosten en bovenwettelijke uitkering. De kosten voor ontslag zullen hierdoor stijgen.
Ten behoeve van het Wmo vervoersvoorziening vallen de kosten voor het vraagafhankelijk vervoer mogelijk hoger uit dan eerder geraamd. Dit vervoer wordt uitgevoerd door de gemeenschappelijke regeling BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen.
De overschrijding van het budget voor hulp in het huishouden is, mede door compensatie uit de overschrijding op het budget van de PGB, minder groot ten opzichte van de programmabegroting 2019 en derhalve meegenomen onder de overige risico’s.
Onder de overige risico’s valt onder andere ook het gestegen risico ten aanzien van afval. Door de gestegen kosten is het risico op tekorten groter geworden.
De totaal benodigde weerstandscapaciteit is afgenomen met € 3.235.000 ten opzichte van de programmabegroting 2019.
Positieve risico’s
Het bedrijventerrein Pannenhuis is van een lokaal bedrijventerrein een regionaal bedrijventerrein geworden. Deze bestemmingswijziging biedt meer mogelijkheden tot verdere verkoop van de gronden. Daarnaast wordt nu inzet gepleegd om het bedrijventerrein Agropark een brede bestemming te geven zodat kan worden voorzien in de toenemende vraag naar bedrijventerreinen.
Uit het Meerjarenbeleidsplan Politie is gebleken dat inzet op onder andere ondermijning groeit ten opzichte de meer traditionele criminaliteit. Resultaten door meer awareness en een meer integrale aanpak binnen de veiligheidsdriehoek heeft er dan ook voor gezorgd dat van ondermijning in de loop der tijd steeds meer inzicht is gekomen. De gemeente zet hier ook zwaar op in. Door deze aanpak wordt onze gemeente minder interessant voor mensen met minder goede bedoelingen.
Het beleid is er de komende jaren op gericht een groeiende groene gemeente te worden tussen de grote steden Nijmegen en Arnhem. Juist de ligging van Lingewaard, binnen 15 minuten ben je op de fiets in het centrum van een van beide steden, maakt Lingewaard als woongebied buitengewoon aantrekkelijk voor (jonge) gezinnen en beroepsbevolking. Als groene long is en blijft Lingewaard een bijzonder aantrekkelijk woonalternatief. De vraag naar woningen in de gemeente en de regio groeit. Om hieraan te kunnen voldoen zal de gemeente inzetten op woningbouw. Een groeiende gemeente, zowel in de grote als kleine kernen, heeft een positieve invloed op o.a. leerlingaantallen, de participatiegraad in het verenigingsleven, het op peil houden van het voorzieningenniveau en indirect op de inkomsten uit de OZB.