Jaarstukken 2018

2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Risico's

De risico’s zijn hieronder weergegeven. Alle risico’s vanaf € 75.000 zijn in onderstaand overzicht opgenomen. Onderstaand overzicht geeft  per risico aan of het een incidenteel of structureel risico (I/S) is en de wijzigingen ten opzichte van de programmabegroting 2019.

De risico’s in het oranje gebied hebben betrekking op financiën (1 en 2), sociaal domein (3), bedrijfsvoering (4), en openbare ruimte (5). Voor deze risico’s geldt dat er beheersmaatregelen geïmplementeerd (moeten) worden ter beheersing van de risico’s. De risico's met een risicoscore van 15 of hoger lichten we hieronder nader toe.

4.1   Gevolgen brand gemeentekantoor
Voor de verdere voortgang en uitwerking van de planvorming voor de herbouw van het gemeentekantoor is het uit te betalen schadebedrag door de verzekeraar een belangrijk onderwerp. Inmiddels is inzichtelijk wat de gemeentelijke claim voor de herbouw is. Over het door de verzekeraar uit te betalen bedrag  is echter nog geen overeenstemming.

4.2   Stijging kosten door overspannen markt
De aantrekkende economie heeft een effect op de uitkomst van aanbesteding van opdrachten die door gemeenten in de markt worden gezet. We zien een tendens dat inschrijvingen op aanbestedingen hoger uitvallen dan het budget dat daarvoor in de begroting is opgenomen. In de kadernota maken we een inschatting van dit effect en passen we zo veel mogelijk het benodigde investeringsbudget aan. Het blijft echter een inschatting. Het risico blijft dat we een voorgenomen investering niet binnen het beschikbare budget kunnen uitvoeren.
Eenzelfde tendens zien we bij afval en ook op de personeelsbudgetten. Door een toenemende krapte op de arbeidsmarkt wordt het aantrekken van (tijdelijk) personeel duurder. Samen met de gevolgen van de brand in het gemeentehuis, waardoor de vraag naar extra tijdelijk personeel toenam, heeft dit mogelijke negatieve gevolgen op het personeelsbudget.

4.3    Tekorten jeugdzorg
De tekorten in het sociaal domen zijn een landelijk probleem. Ook Lingewaard heeft hiermee te maken. Met name in de jeugdzorg is het structureel onzeker hoe de kosten zich zullen ontwikkelen ten opzichte van de landelijke vergoedingen. De getroffen beheersmaatregelen zijn mogelijk niet afdoende om de verdere stijging van de kosten te dekken. Overschrijding van de beschikbare budgetten is hierdoor een reëel scenario.

4.4    Informatiebeveiliging
Vanaf 1 januari 2016 is het wettelijk verplicht om datalekken te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens, voorheen het College bescherming persoonsgegevens (CBP). Hierin is bepaald dat de verantwoordelijke bij een datalek boeteplichtig is, als sprake is van verlies of onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens. Zowel grootschalige inbraak (hacken) als ieder kwijtraken, diefstal of onbevoegd gebruik van persoonsgegevens telt als een datalek, waarbij boetes kunnen oplopen tot € 820.000. Het risico is de afgelopen jaren sterk toegenomen vanwege de ontwikkeling van de digitalisering van de gemeente. In de paragraaf bedrijfsvoering staat een nadere toelichting op informatiebeveiliging.

4.5    Verkeerstechnische inrichting wegen
De gemeente dient er als wegbeheerder zorg voor te dragen dat de weg zodanig wordt ingericht en onderhouden dat hij geen gevaar oplevert voor de verkeersveiligheid. Op diverse fronten blijft de verkeerstechnische inrichting van de weg achter ten opzichte van de wettelijke verplichtingen. Het van de weggebruiker gewenste gebruik van de weg behoort voort te vloeien uit de inrichting van de weg. De inrichting van de weg is echter niet altijd in overeenstemming met het geldende verkeersregime en dit leidt tot onduidelijke situaties. Hier is in de afgelopen periode aan gewerkt en is op verschillende locaties de verkeerssituatie aangepakt.